ArcelorMittal Poland jest największym i najnowocześniejszym producentem stali w Polsce, skupiającym prawie 50% krajowego potencjału produkcyjnego oraz największym producentem koksu w Europie.
ArcelorMittal Poland zalicza się do kluczowych eksporterów na rodzimym rynku stali i koksu. W 6 oddziałach umiejscowionych w woj. śląskim, małopolskim i opolskim pracuje blisko 10 tysięcy osób.
Cel wdrożenia
Zastąpienie tradycyjnego modelu kontroli dostępu zautomatyzowanym systemem impero 360, umożliwiającym zarządzanie uprawnieniami z poziomu przeglądarki internetowej.
Korzyści z wdrożenia:
Centralne zarządzanie dostępem przez przeglądarkę www
Obsługa pracowników, gości, podwykonawców i dzierżawców
Integracja z SAP, portalem gości i depozytorami kluczy
Obsługa >60 tys. zdarzeń dziennie
Obsługa kilku tysięcy kart pracowniczych
Elastyczne raportowanie i kontrola ewakuacji
Wymagania
ArcelorMittal Poland (AMP) poszukiwał nowoczesnego systemu kontroli dostępu, który mógłby zostać wdrożony w ich dużych zakładach, a dokładnie w ochronie obwodowej, skupionej na bramach poszczególnych oddziałów.
Jednym z kluczowych wymagań było uruchomienie rozwiązania webowego, aby administrator oraz operatorzy systemu mogli wygodnie i dynamicznie zarządzać kontrolą dostępu z poziomu przeglądarki.
Co ważne, kontrolą dostępu objęci mieli być zarówno pracownicy ArcelorMittal Poland, jak i podwykonawcy, dzierżawcy terenów, czy goście.
Wymagania firmy dotyczyły głównie:
- identyfikacji osób wchodzących do oddziałów, wyznaczonych budynków oraz stref;
- automatycznej weryfikacji uprawnień, np. dat ważności czy pozwoleń;
- identyfikacji i autoryzacji wizyt gości wchodzących na teren zakładu z wykorzystaniem kodów QR.
Intencją ArcelorMittal Poland było także, aby system:
- był skalowalny z możliwością szybkiej rozbudowy o kolejne oddziały;
- umożliwiał wygodne raportowanie;
- zapewniał integrację z innymi systemami;
- był intuicyjny i przyjazny dla użytkownika.
Wdrożone rozwiązanie
Wdrożenie systemu kontroli dostępu w zakładach ArcelorMittal Poland stanowiło istotne wyzwanie ze względu na całodobowy i wielozmianowy tryb pracy hut oraz dotychczasowy system kontroli oparty o wizualną weryfikację pozwoleń papierowych.
Realizacja tego zadania wymagała od nas precyzyjnego harmonogramu i ścisłej współpracy z zespołem wdrożeniowym AMP. Prace instalacyjne i konfiguracyjne przeprowadziliśmy poza godzinami największej aktywności dobowej zakładów, aby minimalizować ewentualne zakłócenia w ruchu zmianowym inwestora. Dzięki temu udało się płynnie przejść ze starego modelu kontroli dostępu do nowego systemu opartego o kołowroty zainstalowane na wejściach na teren dwóch oddziałów.
Na wyzwania i potrzeby AMP odpowiadało wielojęzyczne rozwiązanie webowe impero 360®, które dostosowaliśmy do specyficznych potrzeb organizacji.
Wdrożenie obejmowało instalację i uruchomienie ponad 100 stacjonarnych punktów kontroli dostępu oraz kilkudziesięciu terminali mobilnych w dwóch lokalizacjach:
- Dąbrowie Górniczej,
- Zdzieszowicach.
System impero 360® bazuje na centralnie zarządzanym rozwiązaniu. Lokalni operatorzy mają kontrolę nad uprawnieniami dostępu, które są następnie przekazywane do indywidualnych urządzeń za pośrednictwem modułu komunikacyjnego. System umożliwia też lokalne tworzenie i personalizację kart zbliżeniowych. Dzięki temu identyfikatory mogą być drukowane, kodowane i rozprowadzane na miejscu, eliminując potrzebę ich wysyłania między oddziałami.
AMP decydując się na wdrożenie SKD opartego na kartach zbliżeniowych, wymagał także dużego stopnia integracji z innymi funkcjonalnościami działającymi już w firmie, tj.:
- systemem klasy ERP SAP w celu automatycznego potwierdzania i tworzenia dokumentu przyjęcia usługi, na bazie godzin przepracowanych przez podwykonawców w obiektach AMP;
- systemem depozytorów kluczy sterowanym kartami zbliżeniowymi SKD;
- portalem awizacji gości (osoby z zewnątrz po awizacji otrzymują pocztą elektroniczną kod QR, który upoważnia do wstępu na teren zakładu).
Dla potrzeb AMP zaprojektowaliśmy kilka dedykowanych funkcji impero 360®, np.:
- prewencyjne zabezpieczenie przed ponownym utworzeniem konta tego samego pracownika w systemie;
- prewencyjne zabezpieczenie przed możliwością wpisania błędnych lub powtórzonych danych.
Korzyści
Implementacja impero 360® zakończyła się pełnym sukcesem. System zapewnia operatorom bezpieczny dostęp z poziomu przeglądarki internetowej, oferuje intuicyjną obsługę i spełnia wszystkie założone wymagania dotyczące kontroli dostępu i weryfikacji uprawnień.
“Przejście z wersji tradycyjnej na zautomatyzowany system KD pozwoliło firmie na usprawnienie procesu zarządzania dostępem do oddziałów oraz zwiększenie bezpieczeństwa zasobów. Obecnie za pomocą impero 360 ArcelorMittal Poland steruje dostępem do dwóch dużych oddziałów, co w skali doby przekłada się na kilkutysięczny strumień pracowników.”
System impero 360® to rozwiązanie bezpieczne oraz wydajne. Obsługuje:
- ponad 60 tysięcy zdarzeń/rejestracji dziennie;
- około 80 wizyt gości każdego dnia roboczego;
- kilka tysięcy aktywnych kart pracowniczych;
- sterowanie i komunikacje z ponad 130 urządzeniami zlokalizowanymi w województwach opolskim i śląskim.
Dostęp do aplikacji zarządzającej uprawnieniami odbywa się online, podczas gdy urządzenia działają w trybie mieszanym (online i offline). Pozwala to na kontrolowanie dostępu nawet podczas przerw w łączności, dzięki wsparciu niezależnego zasilania akumulatorowego.
Rozwiązanie impero 360® to także:
- możliwość nadawania uprawnień w zależności np. od lokalizacji czy roli;
- kontrola dostępu do stref logicznych/fizycznych z udostępnionym raportem ewakuacji;
- elastyczny moduł raportowania z gotowymi raportami predefiniowanymi, jak i możliwością tworzenia szablonów raportowych przez operatorów;
- możliwość swobodnego dodawania tzw. pól dodatkowych, co pozwala na tworzenie unikalnych danych dla poszczególnych użytkowników.
- upgrade systemu i wprowadzanie nowych funkcjonalności w sposób bezpieczny i płynny, niemal niezauważalny dla operatora – bezpośrednio u klienta.
W okresie powdrożeniowym ArcelorMittal Poland ma także stały kontakt z zespołem wsparcia Unicard Systems przez dedykowaną aplikację do zgłaszania incydentów. Nasi specjaliści są też dostępni przez komunikatory, co pozwala na udzielenie wsparcia nawet poza standardowymi godzinami pracy serwisu. To zapewnia AMP wygodę w zarządzaniu kontrolą dostępu.