Lajkonik Snacks Sp. z o.o. to producent znanych w całej Polsce tradycyjnych słonych przekąsek, takich jak: paluszki, precelki, krakersy, rewersy czy kulki.
Ta zlokalizowana w Małopolsce firma szczyci się tym, że od ponad 100 lat wypieka swoje produkty według tradycyjnej receptury.
Cel wdrożenia
Ujednolicenie systemów dostępu w zakładzie oraz integracja z SAP, aby uprościć zarządzanie rejestracją czasu pracy i kontrolą ważności badań pracowników.
Korzyści z wdrożenia:
Integracja z systemem SAP
Przypomnienia o terminie badań lekarskich
Blokada wejścia w przypadku nieważnych badań
Jedna karta do kilku procesów
Wyzwanie
Firma Lajkonik dysponowała już systemem kontroli dostępu, jednak nowy system wejść do zakładu stał się niewygodnym problemem dla pracowników.
„Mieścimy się na terenie, gdzie oprócz naszej firmy są jeszcze 2 inne zakłady produkcyjne. Na bramie wejściowej wprowadzono nowy system wejścia oparty na kartach Indala. W konsekwencji nasi pracownicy byli zmuszeni do noszenia dwóch kart równocześnie: jednej do naszego systemu kontroli dostępu, a drugiej do bramy wejściowej. Postanowiliśmy to ujednolicić tak, aby pracownicy nie skarżyli się na niewygodę,”
Tak zaczęła się współpraca Unicard Systems z jednym z największych i najbardziej znanych w Polsce producentów słonych przekąsek. Nie był to jednak jedyny powód i kryterium wyboru wykonawcy. Lajkonikowi zależało także na tym, aby system rejestracji czasu pracy współpracował z systemem SAP, w którym wymiana plików jest obustronna. Z SAP pobierane są 2 pliki:
- informacje o pracownikach,
- dacie ważności ich badań lekarskich.
Natomiast do SAP są przesyłane pliki z rejestracjami w formacie csv. Ta wymiana odbywa się cyklicznie co kilka godzin, raz dziennie wszystkie rejestracje są także archiwizowane.
Rozwiązania
Aktualnie na terenie Lajkonika działa ponad 100 przejść kontroli dostępu i 6 przejść rejestracji czasu pracy – dwa wejścia dla pracowników biurowych i cztery na hali produkcyjnej.
Całe wdrożenie zajęło ponad 3 miesiące. Dlaczego tak długo?
„To był ostatni kwartał roku, co oznacza dla naszej firmy pracę na 3 zmiany, 6 dni w tygodniu. Proces produkcji nie mógł być zakłócony przez prace monterów. Chcieliśmy także, aby przejście na nowy system odbywało się płynnie, z utrzymaniem rejestracji godzin pracy. Oprócz tego wszyscy instalatorzy Unicard Systems musieli posiadać aktualną książeczkę Sanepid, specjalny ubiór oraz odbyć szkolenie z zakresu bezpieczeństwa żywności. Prace wykonywane były w ściśle określonych godzinach, głównie w weekendy, kiedy prowadzono rutynowe przeglądy innych systemów.”
Korzyści
Sytuacja zastana w Lajkonik Snacks Sp. z o.o. była typowa dla wielu dużych zakładów produkcyjnych w Polsce. Firma zainwestowała jakiś czas temu w system kontroli dostępu na produkcję i do biur, ten jednak wymagał modernizacji.
Ograniczenie dodatkowych kosztów inwestycji to jedna z zalet wdrożonego systemu. Nie jest to jednak jego jedyna korzyść. Poza optymalizacją kosztów warunkiem koniecznym wdrożenia było utrzymanie jednej z ważniejszych dodatkowych funkcjonalności tego systemu, którą jest kontrola ważności badań lekarskich wszystkich pracowników zakładu. Przy ponad 400 osobach pracujących 6 dni w tygodniu na 3 zmiany kontrola ważności tych badań była bardzo uciążliwa. Nakładała uciążliwy obowiązek na i tak już zapracowanych kierowników.
“„Nie chcieliśmy rezygnować z wszystkiego, co do tej pory zostało zainstalowane. Według nas byłoby to niepotrzebne podrażanie kosztów takiego systemu. Ustaliliśmy więc z firmą Unicard Systems, że zostawimy i wykorzystamy czytniki kart i okablowanie ze starego systemu. To dla mnie było bardzo racjonalne podejście.
W momencie zbliżania się końca ważności badań lekarskich pracownika system codziennie wysyła przypomnienie wchodzącej do pracy osobie na rejestratorze. Cały proces zaczyna się 30 dni przed upłynięciem terminu ważności badań, a kończy wraz z ich zrobieniem i wprowadzeniem tej informacji do systemu przez Kadry. Jeśli jednak pracownik nie wywiąże się z tego obowiązku, system nie wpuści tej osoby do zakładu, a tym samym nie będą płynęły jej rejestracje niezbędne do rozliczania czasu pracy.
Jakie korzyści dała wdrożona kontrola dostępu? To przede wszystkim brak konieczności używania i noszenia przy sobie 2 kart oraz spadek awaryjności systemu. Przy okazji zinwentaryzowaliśmy wszystkie karty pracownicze, zweryfikowaliśmy uprawnienia pracowników do pomieszczeń.”